Digitalt

Social TV = Samtale TV’et

Rigtig, rigtig mange af os har en smartphone eller tablet. Den bruger 75-85% af os imens vi ser TV. Hvad betyder det for måden man designer og udvikler indhold til fjernsynet og gør det overhovedet oplevelsen bedre?

I aften tjekkede jeg min twitterfeed, og der var et lidt overraskende hashtag der trendede: #hammertweet. Det lød sjovt, så jeg undersøgte sagen nærmere. Det viste sig at Tine Schjødt, Susanna Rankenberg og andre gode folk bød med på huse fra aftenens Hammerslag. Det var ret underholdende at læse deres tweets, for der går jo konkurrence i skidtet – hvem kommer nærmest den rigtige pris?

Tweets 2

Pludselig gav Social TV ekstremt god mening, og det endda for et TV-program, som på ingen måde selv lægger op til det. Og dog! Jeg gik ind på programsiden og teaseren ser sådan her ud:

Aftenens Hammerslagsudsendelse starter i Aarhus, hvor der skal sættes pris på to skønne lejligheder i det attraktive øgadekvarter – dog i lidt forskellige prislejer. Slutteligt skal der sættes pris på en dejlig ejendom i grønne omgivelser i den lille by Østbirk nord for Horsens. Se og gæt med i Hammerslag.www.dr.dk/hammerslag

Men hov – helt uden hashtag, twitterprofiler eller andre gadgets lægger Hammerslag selv op til at man gætter med på huspriserne. Hvis man sidder alene hjemme og ser programmet, er det alt andet lige sjovere at gætte med, hvis man har nogen at gøre det sammen med. Og her kommer sociale medier ind i billedet. For nu kunne Tine, Anna, Susanna og alle de andre pludselig sidde og gætte med hinanden og få en samtale ud af det. Det har potentiale! Hvis en fra Hammerslag eller DR fik den lyse ide, at hoppe med på bølgen, kunne konceptet udvikles og gøres folkeomspændende. Lidt ligesom X Factor hvis twitterprofil Tine Schjødt også står bag. Derfor er det måske heller ikke så underligt, at hun ved hvor god second screen oplevelsen kan være.

X Factor gør en meget stor indsats i forhold til Social TV, og hashtagget #xfactordk storhitter fredag efter fredag på twitter. Jeg har selv fulgt ivrigt med, og fra et helt personligt synspunkt gør det min TV-oplevelse meget sjovere. Jeg elsker at kunne følge med i andres kommentarer til Blachmann, deltagernes tøj, sangvalgene og så videre. Samtidig får man også gode insights fra @XFactorDR med behind-the-scenes billeder og andet godt.

behind the scenes

En journalist fra The Guardian har skrevet en artikel om status på Social TV i slutningen af 2012. I artiklen citeres en undersøgelse, som har fundet ud af, at et sted mellem 75 % og 85 % af TV seere bruger andre enheder, mens de ser TV. Dog er det ofte urelaterede ting de laver og altså ikke direkte i relation til det de ser på TV. Og det er netop her udviklingspotentialet er! Der er ingen vej tilbage i forhold til at forhindre, at folk sidder med deres smartphones og tablets, imens de ser TV. Men der er mulighed for at fastholde dem i TV-universet, eller nærmere programuniverset.

Ligesom med X Factor kan man lave en strategisk tilstedeværelse for programmet på sociale medier. Som det er lige nu, er det twitter der gør sig bedst i forhold til Social TV. Flere amerikanske shows, f.eks. Grey’s Anatomy, har taget konsekvensen og har et hashtag stående på skærmen, så det er nemt for seerne at vide, hvor de skal deltage i samtalen.

Men der vil helt sikkert være nogle, som oplever det som asocialt at sidde næsen begravet i twitter, imens man ser TV sammen med andre. Det forstår jeg godt. Min kæreste synes heller ikke altid at det er sjovt, når jeg sidder med min iPhone i hånden og tweeter løs under X Factor. Men jeg forsøger at inddrage ham ved at dele de sjove tweets og ved at huske at lægge telefonen fra mig til tider.

Men fra et rent forretningsmæssigt perspektiv er det interessant hvad folk laver på deres andre devices, imens de ser TV. Af andre interessante undersøgelser kan nævnes eDigitalResearch fra juli 2012, som afslørede at 80% af smartphoneejere, 81% af tabletejere og 73% af bærbarejere bruger deres devices foran TV’et. 41% af dem har brugt deres device til at browse efter et produkt, som de har set i et TV-program eller i en reklame. Det åbner altså også op for en helt masse online salg og hvis man derfor gør det nemt tilgængeligt for seeren at finde og interagere med programmet og produkter vist på TV, vil det skabe mulighed for større brandværdi og mersalg.
Think with Google har lavet en lille infographic over lignende tal.

Google info

Hvis du selv har en anden oplevelse af Social TV, eller et godt råd til hvordan man bedst bruger det eller ikke bruger det, så del det gerne i kommentarfeltet.

Relaterede links:

Min kollega fra Seismonaut, Anja Tønning, har skrevet en rigtig fin klumme på Alt for Damerne om hvorfor man skal kombinere twitter og TV. Læs den her.

Advertisements

2 thoughts on “Social TV = Samtale TV’et

  1. Helt rigtigt set! Tallene taler selvfølgelig også for sig selv. By the way er det måske en interessant detalje, at Tine Schjødt er community manager på X-factor. Det er hende, der er bag bl.a. Twitter- og Instagram-profilerne fredag efter fredag, og hun gør det godt. Netop derfor rykker hun måske også helt oplagt på #hammertweet, fordi hun ved hvor godt det kan fungere :)

  2. Det er helt rigtigt, Anna. Og jeg elsker at følge Tines x factor aktiviteter. Jeg har selv været heldig at få lov at arbejde sammen med Tine under DR Partisan og har tidligere nævnt at det er hende der står bag X Factor. Men du har måske ret i, at det også var oplagt at nævne her :)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s