Digitalt

Er Community Manager blevet til Community Director?

Community management har været på manges læber de seneste år. Men hvad er status på community managerens rolle og hvor alvorligt skal den tages? Jeg kigger nærmere på de nyeste tandenser.

Som så mange gange før stødte jeg på noget rigtig interessant på twitter den anden. Susanna Rankenberg havde tweetet om en præsentation på slideshare fra Social Ogilvy under navnet ”Introducing The Community Director”. I præsentationen argumenterer de for at community management rollen bør anskues med alvorlighed og placeres på et seniorniveau.

Til dem som er helt på bar bund, skal det ikke forholde sig sådan længe. En community manager er en person, som overser, administrerer og nurser et online community eller fællesskab med sine særlige evner til at fremelske det positive indhold og håndtere det negative. Der er sagt og skrevet meget om community managerens rolle, men lige nu ser det ud til at rollen bevæger sig fra et praktisk niveau, hvor der skulle en til at besvare henvendelser og poste indhold, til et strategisk niveau. Netop denne udvikling beskriver nedenstående citater, fra Social Ogilvys præsentation, meget godt. 

Jeremiah Owyang, som er en af vor tids mest inspirerende sociale tænkere, lavede i 2007 en undersøgelse af community managerens rolle. På det tidspunkt var det stadig meget nyt, så det vil være interessant at se på hvordan community managerens rolle blev beskrevet den gang, for at forstå den udvikling der er sket.

Jeremiah Owyang fandt ud af at virksomheder efterspurgte fire værdier eller kompetencer hos community manageren:

    1.  Community Advocacy
    2. Brand Evangelist
    3. Online Communication Skills
    4. User-driven product innovation

Social Ogilvy argumenterer for at community manageren er blevet en særdeles vigtig rolle, idet social interaktion direkte påvirker marketing aktiviteters ‘effektivitet’ og at hele 74% af forbrugere stoler på sociale netværk i købssituationer. Det betyder altså at online brand fællesskaber og det indhold der møder forbrugeren der, i sidste ende har afgørende betydning for en virksomheds bundlinje.

Derfor introducerer Social Ogilvy (de er formentlig ikke de første til at tænke tanken, men det er dem jeg har ladet mig inspirere af…) The Community Director, som består af et sæt specifikke kompetencer:

Dem der er vant til at tale om community management og har personlig erfaring med det, vil formentlig nikke genkendende til disse syv kompetencerområder. Det er ikke revolutionerende tænkning, at en community manager skal være klar på krisekommunikation eller være brand voice ekspert. Det der er nyt og værd at bide mærke i, er måde det bliver italesat på og betragtet som en seniorrolle. Som det er lige nu, er community manageren eller social media manageren meget langt nede i fødekæden og har intet eller næsten intet lederansvar. Det vil der blive lavet om på, i følge Social Ogilvy og mange andre, og det er den udvikling der bliver spændende.

Tendensen vinder lige så stille frem, og her hjemme har vi set det hos blandt andre Maersk Line, som fyrede en stor del af deres marketingsafdeling og i stedet ansatte de én mand, Jonathan Wichmann, som Head of Social Media.

Jeg tror virksomhedernes fremtidige succes i høj grad kommer til at afhænge af, hvem der først formår at etablere community manageren på et leder- og strategisk niveau. Det vil bære frugter langt ind i fremtiden og ikke bare skabe brandværdi, men skabe overskud på bundlinjen.

Hvis du gerne vil se hele Social Ogilvys præsentation af The Community Director, kan du finde den her.

Relaterede links:

Læs mere om Jeremiah Owyangs undersøgelse fra 2007 her.

Læs hvad jeg har skrevet om sociale mediers indflydelse på bundlinjen her.

Hvis du gerne vil lære mere om Community Management, skal du med på årets Community Conference.  Det koster kun 995 ,- for studerende. Både Jeremiah Owyang og Jonathan Wichmann kommer og taler.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s