Digitalt

Praktik længe leve!

Vi bliver ih og åh, så kloge af at gå på universitet. Eller hvad? For nogle måneder siden besluttede jeg mig for at sætte studiet på standby og i stedet drage på eventyr i den virkelige verden. Læs hvad status er på min praktik og se hvad du kan få ud af at komme i praktik.

Tiden er simpelthen fløjet afsted. Jeg har nu været i praktik i fire uger, og jeg har den der underlige følelse af på en gang, at det er gået fantastisk stærkt og at jeg har lært utrolig meget, og på den anden, at jeg slet ingenting fatter. Men én ting har jeg fundet ud af. Jeg er landet på rette hylde. Og det er ikke en så lille ting endda. Men først lad mig begynde med begyndelsen.

Dette blogindlæg er nemlig blevet til, fordi jeg for nylig havde en samtale med @JulieAaK på Twitter, da hun spurgte til gode praktiksteder. Et udsnit af samtalen kommer her:

storify

Nu har jeg så allerede afsløret nogle af mine opgaver som praktikant. Dog skal du vide, at frokost også er min tjans – sådan er praktikantlivet :) Men nu til lidt baggrundsviden om hvordan jeg overhovedet endte som praktikant.

Jeg læser Engelsk og Kommunikation på BSS. Det er en meget bredt funderet bachelor i kommunikation, og jeg er gået fra at være stensikker på, at jeg skulle læse journalistik på kandidaten til PR til nu at være lidt usikker på om det skal være Digital Design eller Informationsvidenskab. Anyways, det er bare for at sige, at min bachelor ikke nødvendigvis peger i en særlig retning. Og det er der fordele og ulemper ved, men en praktik kan være med til at pege dig i den rigtige retning.

På mit 4. semester var jeg i London på udveksling og efter jeg havde færdiggjort mine eksaminer, var jeg i en måneds praktik hos Brummels of London (læs mere om det her) og der havde jeg opgaver af forskellig art – dog mest PR og sociale medier. Jeg kunne hurtigt mærke, at det var de sociale medier der begejstrede mig mest og PR-kandidaten blev lagt på hylden. Et stykke inde i 5. semester faldt jeg så over et praktikopslag fra Seismonaut. Da jeg havde læst det igennem, var der ikke et gryn af tvivl – jeg MÅTTE søge. Og det selvom jeg så måtte udskyde min bachelor et halvt år og min kandidat et år. Sådan her så noget af opslaget ud:

praktik opslag

Som historien vil lade vide, fik jeg praktikken og jeg har altså nu været i gang i fire uger. Inden jeg begyndte havde jeg nok egentlig ikke begreb om, hvad jeg skulle lave. Men jeg havde nogle forhåbninger og de er for længst blevet indfriet. Siden min start er iterative processer, holistisk tænkning, framework og andre ord ud af den tangent pludselig blevet en del af hverdagssnakken og jeg elsker det. Hvis du er tvivl (ja, hvorfor skulle du egentlig ikke være det?) så er Seismonaut et konsulenthus, der rådgiver virksomheder og organisationer om strategisk brug af sociale medier, med mere.

Er det det værd?
…spørger du måske, og mit svar er absolut, without a doubt, JA! Jeg er rigtig glad for min uddannelse og den akademiske faglighed og tilgang til verden, som jeg får der. Det hænger på mange måder utrolig godt sammen med den tilgang Seismonaut har til deres opgaver. Men jeg er simpelthen også så glad for at lære hvordan man holder kundemøder, hvordan man driver forretning, hvordan man konkret rådgiver om sociale medier, hvordan tingene fungerer på en rigtig arbejdsplads, osv. Det er en uvurderlig erfaring, man får som praktikant, som man ikke har en chance for at få gennem sin uddannelse. Og jeg håber selvfølgelig, at det gør det nemmere. at få mit drømmejob, når jeg engang er færdig med min uddannelse. Men vigtigst af alt, så har det givet mig et meget bedre indblik i, hvad det egentlig er jeg har lyst til at arbejde med på lang sigt og det har givet mig et netværk.

Kan du også gøre det?
Kort og godt; ja, det kan du. Start med at overveje hvilken branche du har lyst til at prøve af, og research så på virksomheder inden for den branche, som ligger i dit nærområde. Ofte har virksomheder praktikanter et halvt år af gangen, så de søger tit nye omkring november til start i januar, og igen om sommeren til start august/september. Men hvis du finder en virksomhed, som er lige dig, og de ikke søger, så send dem en uopfordret ansøgning, hvor du fortæller dem hvorfor du gerne i vil praktik hos dem. I det hele taget er det godt at udvise initiativ og iderigdom, så hvis du ved at en virksomhed vil søge ny praktikant inden for den nærmeste fremtid, så send en ansøgning til dem, inden de sætter et opslag op. Det øger dine chancer for at komme til samtale og viser virksomheden, at du virkelig er interesseret i dem.

Held og lykke med det – jeg håber ikke det bliver som nedenstående billede!

 intern 

PS: Thumbnailen er en illustration af Ellen van Engelen.

Skriv et svar

