Digitalt

Hummel søger Online Communicator på kreativ vis

Det danske tøjmærke Hummel har uppet sit game. De søger en ny Online Communicator og det gør de via Pinterest.

And oh boy, what a job! Jobbet i sig selv lyder helt fantastisk spændende. Men det jeg egentlig vil tale om, er måden de har lavet et rigtigt kreativt jobopslag.

Hummel har en konto på Pinterest, men de har kun 76 followers og mit gæt er, at flere af dem (lige som jeg selv) , først er begyndt at følge dem efter de har set jobopslaget. Linket florerer på flere social networks – jeg faldt for eksempel over det på Twitter, hvor @martinlauney linkede til det.

Måden de har gjort det på, er ved at sætte en masse forskellige billeder sammen, som til sammen beskriver hvem de godt kunne tænke sig at ansætte som deres nye Online Communicator. Det føles lidt som at finde vej i en labyrint, da billederne ikke kommer fuldstændig i rækkefølge, da Pinterest godt kan lide at pinne billederne lidt hultur til bulter. Men det ser lidt sådan her ud:

 

Jeg er vild med at man benytter et af de medier, som man forventer ens ansøger er på. Samtidig løber de også en risiko, fordi det måske nogle næsers forbi. Derfor har de også lavet en backup, som ligger på deres website, og som samtidig forklarer i flere detaljer hvilke kompetencer jobbet kræver. Det opslag kan du se her.

Det er mere opsigtvækkende og engagerende, end et traditionelt jobopslag, fordi det visuelt pirrer min nysgerrighed. Og det siger også noget om hvad slags virksomhed og ,i særlig grad, hvilken slags online kommunikations afdeling man bliver en del af, fordi de viser, at de tør tage nye metoder i brug. Et krav må derfor være, at man er innovativ og nytænkende, hvis man gerne vil være en del af deres team. Man kunne jo passende ansøge med en kreativ jobansøgning.

Aha! Det er der nemlig også flere eksempler på. Jeg fandt for nogle dage siden Kent, som sidste vinter brugte sneen til noget konstruktivt, imens vi andre sad og gemte os under tæpperne hjemme på sofaen.

Han tegnede simpelthen sin ansøgning til reklamebureauet Recommended i sneen. Det synes jeg er ret sejt!
Lige som et kreativt jobopslag kan sige meget om en virksomhed eller en afdeling, kan en kreativ ansøgning ligeledes sige noget om hvad slags menneske og medarbejder man er. Så det skal man benytte sig af.

Men det er ikke nok ‘bare’ at være kreativ ud over alle grænser. Det er selvfølgelig vigtigt, at have sin modtager i sigte. Derfor skal man spørge sig selv, hvad de gerne vil vide og skræddersy sin ansøgning derefter. Vær fængende, men ikke misvisende. Vær spændende, men overskuelig. Fremhæv det vigtigste (giv gerne eksempler) og sorter det mindre vigtige fra.

Hvis du faktisk har fået lyst til at ansøge Hummel, så pøj pøj med det og lad mig vide hvordan du gjorde det og om det gav pote :)

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s