Digitalt

Creuna Morgenbriefing

I tirsdags var jeg til Morgenbriefing på Creuna i Aarhus. Det er et digitalt bureau, som er så søde at dele deres viden med folk der arbejder med marketing. Og så endda med lækker morgenmad til.

Egentlig er det jo for folk der til daglig arbejder med marketing, men fordi jeg har mit eget firma (Swartz Freelance – wup wup), tog jeg chancen og tilmeldte mig, og det gav pote.

Creuna Aarhus ligger meget centralt på Vester Alle 4. Det er lækre lyse lokaler og deres betagende smukke, blonde receptionist var sød og smilende, alt i mens hun krydsede mit navn af, da jeg henvendte mig. Arrangementet er gratis for deltagere, men hvis man ikke dukker op koster det knaster. Så det er med at få sat kryds ved sit navn!

Jeg var ikke i god tid (det begynder kl. 09 sharp), men jeg havde dog tid til at tage for mig af den bryggede stempelkande kaffe, de lækre croissanter og frugten, inden jeg satte mig på en af stolerækkerne. Det er altid lidt frygtindgydende at tage til sådan noget alene synes jeg, men når jeg har gjort det, har jeg altid en god følelse i kroppen bagefter. For folk er jo søde.

Vi var ca. 30 med, så det er ikke for stort og heller ikke for småt. Oplægget havde temaet “Mobilsite, apps og Responsive Design”. Simon Kibsgård holdte præsentationen og det gjorde han godt. Han brugte det meste af tiden på at snakke om de nye muligheder der opstår med de nye og bedre smart phones der hele tiden kommer på markedet.

Særligt fangede det mig at han snakkede om “touch points”. Det er de situationer, hvor kunden er i kontakt med virksomhedens produkt. Det kan være i supermarkedet. Det kan være på gågaden. Det kan være hjemme hos nogle venner. God kundeindsigt skaber grobund for at udnytte disse touch points. Man kunne for eksempel bygge en app, som på en måde imødekommer et eller flere af disse touch points, og som på den ene eller anden måde generere et køb. Det er jo altid det ultimative mål.

Han gav et eksempel med Velux vinduer, som har et touch points hos potentielle kunders venner. Hvis en potentiel kunde, der skal have nye vinduer, er hjemme hos nogle venner, som har Velux vinduer, som han/hun bliver betaget af, er her et touch point. Men det er svært at udnytte, fordi man ikke kan invaderer private hjem. I stedet har de lavet en app, hvor de har forsøgt at imitere situationen hvor man ser vinduerne i brug. Det har de gjort ved at lave en slags showroom, hvor man kan browse gennem forskellige vinduesmodeller og se dem på et hus eller i et værelse. Det giver en slags helhedsoplevelse af produktet.

Han snakkede også om Responsive Design, som efterhånden er et velkendt koncept. Det går i al sin enkelhed ud på at ens design tilpasser sig den enhed, brugeren er på. Så hvis man går ind på et website via sin iPad, tilpasser designet sig iPad formatet. Det er i mange tilfælde rigtig smart. Men der er også nogle udfordringer ved det. Man kan for eksempel ikke helt styre hvordan designet altid ser ud på forskellige enheder. Og man foretaget også nogle valg i forhold til hvordan indholdet prioriteres, som kan gøre at brugeren føler, at man har skjult indhold for ham/hende.

Hvis du er blevet fanget af det her, og egentlig ærgrer dig lidt over at du ikke var med, så græd ej mere! Du kan nemlig se hele præsentationen her.

Næste gang handler det om HTML5, og det bliver også en svedig omgang. Det kan du tilmelde dig til her.

Skriv et svar

